Followers

Thursday, May 31, 2007

Gold Kebaya & Sarong in Alam Shah Museum, Shah Alam, Selangor



An exhibition on Telepuk is being held at Alam Shah Museum in Shah Alam Selangor from 10 May to 29 July 2007. This important exhibition will grace yet another important showing of Telepuk cloths from Southeast Asia on Tuesday 5 June 2007 at 10 AM. The showing of these rare pieces in a dance-theatre manner will be followed by a special forum on History and Development of Telepuk and Telepuk Workshop the following day. Members of the public are welcome to view these exquisite showing.

Progressive Space in Shenzen China


EXHIBITION>>>>>>>AIRPORT: some flying thoughts …


What indeed constitutes the synthesis of an “airport”? How artists relate themselves to airport with other people differently? How the public/ passengers relate themselves to art in/ for airport? This new trans-national/ cross-spatial/ inter-disciplinary project AIRPORT is set out to convert alternative spaces of the Asian cities (with the starting point of E6 in Shenzhen) to a micro-condition of an alternative airport. The project raises questions on flying, and the way airport corresponds to individual, psychological, non-material aspirations and needs. It interrogates how ‘the local’ is facing with ‘the global’ or how ‘the global’ and ‘the local’ concept is becoming a form of oneness. It is a project exploring the psyche, and the interchange of the subjectivity and the objectivity in the age of fleeting globalization. It also serves to review an aspect of mind and/or memory: the spatial transfer of identity in-between spaces/ or disordered public space

ARTISTS
Shuen-git CHOW[Paris] /Jolans FUNG[Hong Kong] /HOANG Ly[Hochiminh] /Huang Yang[Shenzhen]
HYBRID SPACE LAB[Amsterdam] /LEUNG Meeping[Los Angle-Hong kong] /PAK Tozer[Hong Kong]
REN Qian[Chongqing] /SERVER FOUNDATION[Singapore-Perth] /URBANUS[Shenzhen-Beijing]
Wang Xiaofei[Hai Kou] /JAMES Wong[Hong Kong] /YAN Lei[Beijing] /ZHANG Da Li[Shenzhen]


OPENING PERFORMANCE / 17:30-18:00pm, Sat, June 2,2007 /happening group
EXHIBITION DATE / June 2 /Sat - Aug 2 /Wed / 2007 / 12:00 – 18:00
ADDRESS / space e6, e6 building, 2nd fl, oct loft shenzhen 518053 china / next to ocat

CURATOR / LIN Han Jian, YANG Yong
PRESENTER / MOST
ORGANIZER / SPACE E6
MEDIA / ART WEB / www.server-foundation.org/aoa

Sunday, May 27, 2007

Ronggeng Merdeka






Sewaktu memasuki halaman Sekolah Francis Light di George Town, Pulau Pinang petang itu, terdengar keriuhan suara kanak-kanak bernyanyi-nyanyi dan berdialog lantang serta diselangi dengan muzik paluan dan gamelan. Janet Pillai, penerima anugerah BOH Cameronian Arts Awards untuk ‘Cross Cultural Champion of the Arts 2004’ dan ‘DiGi Amazing Malaysian Award 2006’, selaku pengarah artistik, sibuk menyiapkan pakaian untuk raptai berpakaian untuk 30 pelakon, penari dan pemuzik muda (berusia antara 9 hingga 19 tahun dari pelbagai kaum). Walaupaun Kebaya, Cheongsam, Sari, Kurta dan Baju Melayu yang dibentangkan kelihatan kaku dilantai bangunan sekolah zaman kolonial itu, ia punyai banyak sejarah dan cerita. Dan itulah terciptanya sebuah rekonstruksi peristiwa sebelum merdeka.

Ho Sheau Fung sebagai pengarah, Aida Redza sebagai koreografer, Profesor Etnomuzikologi Tan Sooi Beng selaku komposer serta Janet Pillai, aktivis teater pendidikan dari Universiti Sains Malaysia ini, sudah lama bergiat di dalam teater kanak-kanak di Pulau Pinang dan Malaysia. Mereka mengambil keputusan untuk berkolaborasi bersama untuk menghasilkan buah tangan istimewa untuk ulangtahun ke 50 Malaysia Merdeka dalam persembahan yang digelar Ronggeng Merdeka. Drama muzikal 40 minit adalah usaha yang digembelingkan oleh dua organisasi seni Ombak Ombak ARTStudio dan Anak Anak Kota.

Drama muzikal ini mengisahkan pengembaraan negeri Pulau Pinang ke arah kemerdekaan yang mengambil kisah-kisah dari penduduk-penduduk Pulau Pinang sendiri mengenai kehidupan sekitar tahun 1930, penjajahan Jepun dan zaman menuju kemerdekaan. Persembahan ini juga merupakan sambungan bagi persembahan pada tahun lalu Kisah Pulau Pinang yang dipersembahkan dalam Heritage Heboh Street Festival.

Ronggeng Merdeka yang membawa semula tradisi persembahan Pulau Pinang seperti Dondang Sayang, Boria dan Ronggeng akan dipertontonkan kepada penduduk umum di beberapa daerah seperti Teluk Bahang pada 4 Jun, Balik Pulau pada 9 Jun, Air Itam pada 10 Jun dan kota dalaman George Town pada 16 Jun akan datang.

Muzikal yang diasaskan dari perbualan dengan penduduk Pulau Pinang dan pemerhatian terhadap pergerakan dan bunyi-bunyian dari penjaja dan peniaga ini akan disertakan dengan lagu boria dan joget serta teks yang dicipta oleh anak-anak muda sendiri. Inspirasi juga datang dari persembahan extra turn Bangsawan yang menarik kebanyakan golongan muda-mudi dan dewasa pada tahun 1930 dan 1940 dengan tarian cha-cha-cha, rumba, inang, zapin dan lain-lain jenis tarian. Extra Turn adalah dipersembahkan sebagai selingan apabila set perlu ditukar di dalam persembahan teater bangsawan. Lagu-lagu terkenal di Penang’s Wembley dan Great World Park akan turut dipersembahkan.

Pelbagai bahasa dan dialek yang diketengahkan dalam lirik lagu melalui Melayu, Hokkien dan Inggeris adalah perbualan lazim yang digunakan di pasar, kedai kopi, rumah dan sekolah di Pulau Pinang sekali gus ia menceritakan pelbagai resepi makanan enak yang ada di Pulau Pinang.

Mungkin dengan interaktif baru yang ditampilkan melalui lagu, muzik, tarian dan drama, sejarah kemerdekaan Malaysia bakal menjadi pedoman kepada generasi baru. Ronggeng Merdeka juga membawa satu mesej penting yang Penduduk Pulau Pinang yang jelas terdiri daripada masyarakat pelbagai kaum dengan penuh semangat muhibbah boleh membangkitkan bangsa Malaysia untuk menjadi Bangsa Majmuk. Untuk lebih mengenali Ronggeng Merdeka, sila lawati http://www.arts-ed-penang.org/.

Sambil meninggalkan bangunan sekolah yang penuh sejarah dan dipenuhi pohon kemboja (frangipani) yang wangi bunganya, saya terfikir yang sudah tiba masanya untuk kita memberi interpretasi baru kepada bangunan kolonial, bangunan yang banyak menyimpan sejarah perjalanan tamaddun kita, Bangsa Malaysia.


The edited version Ronggeng Bangsa Merdeka appered onMay 26, 2007

Thursday, May 24, 2007

SUPERB CONTEMPORARY ARTS OF SOUTHEAST ASIA IN CHRISTIE’S HONG KONG SPRING SALE



A selection of superb contemporary arts by Southeast Asian masters will be offered at Christie’s Modern & Contemporary Southeast Asian Art sale in Hong Kong Convention & Exhibition Centre on 27 May. The auction promises to be a visual fiesta celebrating the vivacious style and dynamics of the art of the region. The sale also features sumptuous pieces from prestigious private collections, featuring works by Le Mayeur, Affandi and Le Pho.

In this Spring auction series, Christie's Hong Kong will introduce a real-time multi-media auction service Christie’s LIVE™, becoming the first international auction house in Asia to offer fine art through live online auctions. Christie’s LIVE™ enables collectors around the world to bid from their personal computers while enjoying the look, sound and feel of the sale.

Christie’s is the world's leading art business with global auction sales in 2006 that totaled £2.51 billion / $4.67 billion. Christie’s is a name and place that speaks of extraordinary art, unparalleled service, and international glamour. Founded in 1766 by James Christie, Christie's conducted the greatest auctions of the 18th, 19th and 20th centuries, and today remains a popular showcase for the unique and the beautiful. Christie’s offers over 600 sales annually in over 80 categories, including all areas of fine and decorative arts, jewelry, photographs, collectibles, wine, cars and more. Christie’s has 85 offices in 43 countries and 14 salerooms around the world including in London, New York, Los Angeles, Paris, Geneva, Milan, Amsterdam, Tel Aviv, Dubai and Hong Kong. Most recently, Christie’s has led the market with expanded initiatives in emerging markets such as China, India and the United Arab Emirates, with successful sales and exhibitions in Beijing, Dubai, Mumbai and Russia.

Le Mayeur’s works (Adrien-Jean Le Mayeur de Merpr├Ęs, 1880-1958), from the private collection in London gentlelman feature Women around the lotus pond (Lot 38, Estimate: HK$8,000,000-10,000,000/ US$1,120,000-1,282,100). Le Mayeur was the consummate Impressionist. Differing effects of colour and light on a subject captivated him throughout his career. Compared to his pre-war Balinese works, the figures in the present lot are smaller and less the centre of attention. Instead, attention is given to the arrangement of foliage and the wide array of lighting effects from the tropical sun, and spaciousness is enhanced by the inclusion of the sea and beach in the background. Measuring 150 x 200 cm, Women around the lotus pond is extraordinary, as it is one of the only six paintings by Le Mayeur of this size known to exist.

True to his spirit as an Impressionist and painter-traveller, Le Mayeur sought light, colour and beauty – a quest which took him to faraway places all over the world. Finally at the age of 52, he discovered his ideal location, the Indonesian island of Bali. There he married his favourite model Pollock, a young Balinese girl. Bali became a rich stimulant for Le Mayeur, and he devoted himself to depicting his immediate surroundings: the Balinese people, the luxuriant flora, the beach and the sea that are all bathed in shimmering light.

Other Indonesian masters feature Affandi (1907-1990) and Hendra Gunawan. These two masters are very well-known in the region, especially in Indonesia, Malaysia and Singapore. Both of their works are well exhibited in Indonesian galleries. Affandi’s other works are also exhibited at Affandi Gallery, a gallery run by his own daughter, Kartika Affandi, also a painter, is open for public viewing in Jogjakarta. The Affandi’s collection, 11 works, for Christie’s auction is from a private collection in America. This year, 2007, marks the 100th birthday of Affandi. Affandi had an extremely prolific career and was active from the 1950’s up until his death in 1990. He painted some of the most memorable icons of Indonesian modern art and is considered the “people’s artist” – all this from a boy who used to paint with mud and water on the kitchen floor at the tender age of one. Affandi is a true Expressionist, injecting his works with great passion and vigour. His use of colour and brushstroke technique never fail to amaze his viewers.

Highlights in the collection include Cockfight (Lot 81, Estimate; HK$650,000-800,000/ US$83,400-102,600), St. Mark’s Square (Lot 86, Estimate: HK$480,000-650,000/ US$61,600-83,300), and Balinese dancer (Lot 38, Estimate: HK$650,000-800,000/ US$83,300-102,600). Superbly executed in the prime years of Affandi’s career, these works best demonstrate the artist’s unique compositions constructed in clusters of smears of paint. Varied colours and textures allow whatever subject is depicted to float across the surface of the canvas, and to be animated only by the ebullient brushwork that never fails to convey an atmospheric effect.

Like his contemporary Affandi, Hendra Gunawan (1918-1983) is another people’s artist who was however known for his absolute and defining infatuation with all things Indonesian. Like a visual storyteller, Hendra Gunawa expressions of his own reality, encapsulated in a style that was accessible to all Indonesians because of its warmth, sensitivity and humanity. The effects of his paintings are immediate and unabashed – colours are used generously and in the most idiosyncratic manner. Of particular note is Street Musician (Lot 108, Estimate: HK$800,000-1,000,000/ US$102,600-128,200) where Hendra’s celebration of people is typically conveyed with the use of bright colour. The sheer size and importance Hendra has given to his figures clearly illustrates the way he saw his fellow countrymen - they are content and with no trace of depression or despondency. In expressing his own spirituality and resolve, he incarnates the soul of his country and its people.

Ramon Orlina, a Pinoy, born in 1944, makes his vision comprehensible and crystallize it for a contemporary audience. Here in Michael’s martial arts form 07-01 (Lot 15), the work is estimate at HK$30,000-40,000/ US$3,900-5,100. Ramon’s work is also exhibited locally at R.A.Fine Arts in Kuala Lumpur.

Other Southeast Asian artists presented at the coming auction include Natee Utarit, Le Pho, I Nyoman Masriadi and Gabriel Barredo. Hopefully in the near future, the works of Malaysian artists will also be featured at the Christie’s Auction. Surely we could line up our master painters like Ibrahim Hussein, Syed Ahmad Jamal, Redza Piyadasa, Hussein Enas, Nik Zainal Abidin and so on.

Menjenguk Keluar Mencari Laut






Menjenguk Keluar Mencari Laut

Konsep mengembara sememangnya bukanlah sesesuatu yang baru terinvensi, pepatah Melayu pun ada mengatakan “Jauh Berjalan Luas Pemandangan”, malah Rasulullah (s.a.w) pun pernah bersabda “Belajarlah Walaupun Sampai Ke Negeri China”. Kerana itulah Noor Mahnum Mohamed, 42, berasal dari Kelantan, sanggup mengembara, dan terakhir beliau ke Sydney, Australia selama tiga bulan untuk lawatan belajar.

Mahnum yang memenangi anugerah Australian Hign Commission, Residensi Seni Visual di Gunnery Studio di Sydney, Australia, merasakan tiga bulan berada di sana terlalu singkat, tetapi cukup untuk merindui negeri tercinta serta makanan-makanan kegemarannya. Sebelum ini, Mahnum, yang lebih dikenali sebagai ‘Anum’ pernah belajar selama lapan tahun di Braunschweig, Germany untuk mendapatkan sarjana muda dan sarjana seni halusnya. Malah pernah memenangi anugerah Alpirsbach di sana. Beliau juga pernah belajar seni percetakan di Florence, Italy selama setahun.

Anum sudah banyak juga mengadakan pameran solo dan berkumpulan di merata di Germany, Italy serta beberapa galeri terkenal di Kuala Lumpur, termasuk Bali Seni Lukis Negara, Petronas Galeri dan Valentine Willie Fine Arts. Sebelum menjelajah ke Australia, Anum pernah menjadi residen artis di Rimbun Dahan, ruang seni milik Hijjas Kasturi dan Angela Hijjas. Rimbun Dahan juga banyak mengendalikan residensi dan pertukaran seniman-seniman dari Australia.

Pameran solo senilukis yang sedang berlangsung di Australian Hign Commission, Kuala Lumpur di Jalan Yap Kwan Seng, pada 13 September hingga 12 Oktober ini mendapat tema “Looking Out” atas pemerhatian-pemerhatiannya yang dirasakan begitu singkat. Dalam kesingkatan waktu, Anum tetap merasakan sesuatu yang mendalam di dalam pengamatannya di Sydney. Cahaya dan cahaya langit mendominasi pengamatannya tentang penempatan singkatnya di Sydney, malah itulah yang menjadi tema lukisan-lukisan Anum untuk pameran solo ini.

Terdapat 15 buah lukisan berukuran antara 25.5 X 16.5 sm ke 122 X 122 sm, yang dipamerkan di ruang ofisial yang berciri keselamatan lengkap dengan pegawai-pegawai keselamatan serta gerbang sensor keselamatan. Anum kelihatan tenang dan gembira dalam baju Cheongsam menerima para tetamu dari rakan seniman, wartawan, pengamat seni serta pegawai-pegawai kedutaan.

Lukisan-lukisan cat minyaknya mendominasi hasilkerjanya yang banyak menampilkan lukisan-lukisan landskap. Ternyata Anum begitu tertarik dengan cahaya dari langit, sekali gus melihatkan langit Sydney yang begitu membiru. Apa yang menarik dalam koleksi lukisan ini ialah cara Anum membingkaikan lukisannya, di mana beberapa lukisan seperti terbingkai dengan penglihatan dari jendela kereta atau jendela galeri. Mungkin dari sutulah terlahirnya “Looking Out” atau memandang ke luar!

Tidak semua lukisannya berpandukan penempatannya di Gunnery Gallery, tetapi juga residensinya di Rimbun Dahan serta pemandangan dari perjalanan pulang ke kampung halaman, Kelantan untuk menyambut Hari Raya!

Nam Ron, bintang teater dan dunia lakonan yang banyak bermain dengan isu-isu dan gaya berteater alternatif, sudah membintangi beberapa filem termasuk Paloh arahan Adman Salleh dan Gubra arahan Yasmin Ahmad. Kini beliau kembali lagi dengan naskah terbarunya, yang juga menjenguk keluar melihat laut dan bulan.

“Laut Lebih Indah Dari Bulan” yang dipentaskan di Stor Teater DBP, Dewan Bahasa dan Pustaka, pada 7-10 September lalu menampilkan sebuah tajuk yang penuh makna disebalik namanya. Laut adalah nama seorang suami dan Bulan adalah nama seorang isteri. “Laut Lebih Indah Dari Bulan” adalah sebuah drama monolog yang menampilkan watak seorang wanita yang setia dengan menanti seorang suami, seperti setianya Bulan menanti dan memancarkan cahayanya ke laut.

Laut yang dilakonkan oleh Marlenny Deen Erwan ini diproduksikan oleh Alternative Stage, yang sebelum ini banyak memproduksikan drama-drama berbentuk alternative. “Laut Lebih Indah Dari Bulan” adalah sambugan kepada persembahan “Aku Ingin Menjadi Bintang” yang pernah dipentaskan di Malam Anugerah Cameronian.

Ruang kecil Stor Teater DBP direka menjadi sebuah ruang kosong, dengan sampah dan kertas yang bertaburan, dinding sekelilingnya yang kemerahan, serta lantainya yang berhias lakaran-lakaran maze, seolah-olah mewakili emosi seorang isteri yang menderita kesepian, kemarahan kerana suaminya sudah berlaku curang, malah dipenjarakan kerana membunuh seorang wanita muda bernama Indah!

Marleneny, memulakan lakonannya dengan menceriakan bagaimana dia mula bertemu dan berdating dengan suaminya sehingga berkahwin dan sanggup berhenti kerja. Lanonannya membuatkan kita begitu fokus dengan gaya percakapan orang Melayu Sabah, yang jarang kita dengar di Semenanjung, serta pergerakan tangannya seperti menari gerakan tangan dalam persembahan Mak Yong, seolah-olah dia ingin memulakan sebuah cerita, yang indah, sekaligus mungkin menyayat hati.

Marlenny, sememangnya seorang pelakon yang berbakat besar! Dengan memakai tudung putih dan rambut yang sedikit terkeluar, seolah-olah dirinya sudah tidak terurus lagi, serta baju kurung biru, seperti seorang suri rumah yang setia. Emosinya bertukar dan setiap kali itulah mood lampunya bertukar. Kita seperti diajak bergerak bersama-sama beliau yang menapak di ruang-ruang kosong yang sudah pudar cahaya cintanya.

Inilah sebuah lagi ceritera yang lahir dari kota dan surbabia kita, cerita sukaduka yang merekodkan kisah hidup dan lapisan sejarah masyarakat kita yang mungkin jarang terbela!

Walaupun kita tidak dihidangkan dengan brosur yang indah-indah, emosi dan cerita, kisah hidup seorang Bulan tetap indah dalam ingatan. Syabas Dewan Bahasa kerana berani menampilkan suara-suara kecil yang penuh makna untuk kehidupan seorang warga sekali gus meninggalkan warna yang indah dalam dunia seni!.




Kabuki Workshop in Tokyo

Dear colleagues and friends, I would like to share with you the information on the Kabuki workshops whichwill be held in August in Tokyo.The Japanese Centre of International Theatre Institute,with which I workoften, organizes the workshop of the Japanese traditional performing artsevery summer.This year it will be the Kabuki.You will find the details on the following website.http://www.green.dti.ne.jp/~iti/ws07kabuki_e.html
Kabuki means song, dance and acting.This March the Kabuki was presented in L'Opera de Paris and will be tour toNY.If you want to know more about it, this website will be helpful for you. http://www.kabuki.gr.jp/pavilion/english/index2.html
I really recommend this workshop as the ITI has a strong relationship withthe Shochiku, the producer of Kabuki. During 10 days, participants will learn to perform one piece and on the lastday they will present them with the costumes. Even for the Japanese actors, it is rare opportunity to experience this mysterious Kabuki world.
Best regards, MikikoMikiko Goto/Office La Felicite************independent producer

Pengkarya Muda Jepun



Sebenarnya masih ramai di antara kita yang menganggap bahawa negeri matahari terbit itu, Jepun, masih mengamalkan cara hidup tradisi. Tetapi pada dasarnya kehidupan sebegitu sudah agak asing di Tokyo dan di kota-kota besar di Jepun. Rata-ratanya sudah menganuti kehidupan serba moden, walaupun persembahan-persembahan tradisional seperti kabuki, bunraku dan teater noh masih hadir di teater-teater nasional. Realitinya agak sukar juga mencari khalayak muda untuk menonton teater-teater tradisional tersebut. Anak-anak muda di Jepun begitu terpengaruh dengan kehidupan moden yang bersifat urban seperti permainan komputer, komik mangga, skateboarding dan lain-lainnya.

Di dalam Konferensi Tari Kontemporari Asia di Tokyo baru-baru ini, Institut Teater Jepun yang menjadi menganjur utama, tampil aktif untuk membincangkan perkembangan koreografi teater tari kontemporari di Asia. Selain Jepun sendiri, beberapa buah negara lain turut diundang, termasuk Malaysia, Singapura, Indonesia, Thailand dan India. Antara mereka termasuklah para pengkritik dan sejarawan tari serta para koreografer muda Asia.

Apa yang menarik dalam acara ini adalah sesi persembahan video dan kritikan terbuka serta bengkel tari para koreogafer muda. Karya-karya mereka diperdebatkan oleh para pengkritik serta penonton yang rata-ratanya terdiri dari para aktivis tari dan teater. Antara para penari-koreografer Jepun yang di ketengahkan oleh penganjurnya, Mikiko Clara Goto dan Daisuki Muto di Studio Morishita itu termasuklah Mika Arashiki, Yutaka Joraku, Natsuko Tezuka dan Yukio Suzuki.

Dengan fikiran terbuka, mereka menerima hakikat pada karya-karya mereka apabila mereka dikritik dengan hebatnya. Apa yang menakjubkan adalah penerimaan mereka tentang kritikan yang diberikan serta keterbukaan dan kemampuan mereka mengupas hasil kerja mereka sendiri. Tetapi sebenarnya mereka sedang memberikan pengertian sebenar tentang hasil karya mereka.

Yukio Suzuki misalnya masih terpengaruh dengan kreativiti-kreativiti di dalam seni tari buto, walaupun sudah berani mencari ruang-ruang baru. Joraku, penari yang bermula sebagai seorang pematung lemudiannya mencari makan sebagi seorang aktor persembahan di kelab-kelab malam, menggunakan simbol-simbol berpakaian cara Jepun kuno di dalam persembahannya. Manakala Mika Arashiki dan Natsuko Tezuka pula dilihat seperti terpengaruh koreografi teater tari kontemporari barat, tetapi sekali gus menyuntik indentiti Jepunnya secara langsung atau tak langsung. Natsuko begitu tertarik dengan bahasa tubuh serta kajian anatominya di dalam diri manusia Jepun. Mika Arashiki, walaupun menggunakan teknik-teknik tari kontemporari barat, tetap menampilkan gaya berfikir Jepun, yang dikatakan tampil begitu comel, yang mungkin terpengaruh dari komik mangga, permainan komputer dan gaya hidup remaja kota.

Majlis Belasungkawa - A Tribute to Redza Piyadasa



R A Fine Arts and friends will be organizing a Majlis Belasungkawa – memorial tribute for the Late Redza Piyadasa (1939-2007) one of our nation's illustrious sons who was actively involved in the country's art and cultural terrains. The program is meant as a way of reminding ourselves of his vast contribution through his involvements and vigorous participation in the Malaysian world of visual arts, critical thinking and writing as well as participating in the socio cultural development of the country. We would like to invite you to participate in the Majlis Belasungkawa. As seating is limited, we would like to request you to inform us of your intention to attend this program. The program will be held as follows:
Date : 2 June 2007 (Saturday)
Time : 11 am
Venue : R A Fine Arts
Should you have any enquiries please contact us at the gallery 03-2161 7341 / 012-5163204 or e-mail your response to us at rafinearts@gmail.com Your co-operation is very much appreciated. Thank you. Raja Ahmad Aminullah, Director, R A Fine Arts.

Suara Dunia Tari UMa




Suara Dunia Tari UMa

UMA adalah sebuah kumpulan seni tari kontemporari yang baru ditubuhkan pada awal tahun 2007, manakala KESUMA yang ditubuhkan sejak tahun 1971 ini pula adalah sebuah kumpulan seni tari yang ditubuhkan oleh para pelajar sendiri di Pusat Kebudayaan Universiti Malaya dan mempunyai begitu ramai alumni di seluruh negara. Di antara nama-nama yang pernah bersama KESUMA termasuklah isteri Timbalan Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor. Di bawah visi dan kepimpinan Prof.Dr.Mohd Anis Mohd Nor sebagai Pengarah Pusat Kebudayaan, beliau telah berjaya mengumpulkan para pakar seni tari kontemporari di Malaysia dan Indonesia seperti Datin Marion D’Cruz dan Sukarji Sriman. Merekalah di antara yang menjadi tunggak Jabatan Seni Tari yang baru melancarkan program sarjana muda tari pada tahun 2005. Sebelumnya Jabatan Seni Tari di Universiti Malaya hanya menawarkan program pasca sarjana dalam seni tari.

Acara dua hari pada 4 dan 5 April lalu menampilkan persembahan tarian tradisional Malaysia dan nusantara pada malam pertama. Mereka menampilkan tarian asyik, inang, asli, tarian piring dari Sumatera Barat, Jaipongan dari Jawa Barat, tarian rakyat Sabah, tarian India dan Cina. Tarian-tarian ini dipersembahkan oleh KESUMA yang diwakili oleh pelajar-pelajar sarjana muda seni tari. Pelajar-pelajar sarjana ini bukan hanya mempelajari tarian-tarian rakyat dan klasik Melayu, tetapi juga tarian Cina, India, tarian rakyat Sarawak dan Sabah, Minang, Jawa, Sunda termasuk tarian ballet, moden dan kontemporari.

Pelajar-pelajar sarjana tari ini juga didedahkan kepada pengetahuan dan kemahiran muzik untuk tari seperti bermain gamelan. Ayub Ibrahim, pemenang anugerah komposisi terbaik dalam filem di Anugerah Berita Harian Popular 2006 menerusi lagu-lagu dari filem “Qaisy dan Laila”, menegaskan yang keputusan untuk bermain gamelan adalah keputusan pelajar-pelajar sendiri. Mungkin suatu masa nanti, sarjana-sarjana muda ini bukan hanya menari pada irama gamelan, tetapi sekali gus bermain gamelan dengan komposisi-komposisi baru untuk masyarakat urban abad ini.

Suara Tari, program tari kontemporari pada 5 April pula menampilkan kumpulan UMa Dance Company yang mempersembahkkan karya-karya koreografi seni tari pelajar-pelajar sarjana seni tari serta pengajarnya. Suara Tari menampilkan beberapa karya kontemporari seperti “In Different Spaca Again” oleh Junainah M.Lojong, “Suatu Ruang” oleh Hamid Chan, “ Battlefield” oleh Revathi, “That Time” oleh Leng Poh Gee, “Angin-angin” oleh Sukarji Sriman serta sebuah karya improvisasi yang menampilkan lima koreografer sebagai penari-penarinya.

Junainah M.Lojong dan Hamid Chan adalah dua koreografer yang pernah tampil dalam produksi LALAK terbitan Svarnabhumi Studio dan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur pada 2005. Kedua-duanya juga adalah graduan diploma tari dari Akademi Seni Kebangsaan. Junainah, juga pernah berlakon dibawah pengarah teater alternatif Namron, dalam persembahan pertama “Laut Itu Lebih Indah” yang dinominasikan untuk Boh Cameronian Award 2006. Manakala Revathi pula banyak menghasilkan tulisan-tulisan tentang tari di suratkhabar Inggeris selain menjadi jurulatih tari persendirian.

Sukarji Sriman yang merangkap pengarah artistik Uma Dance Company mula bertugas di Pusat Kebudayaan sejak penubuhan program sarjana muda seni tari. Beliau yang sebelum ini mengajar di Institut Kesenian Jakarta sepulangnya dari pengajian sarjana tari di Smith College, Massachusset di Amerika Syarikat adalah di antara koreografer-koreografer terkenal di Indonesia, seangkatan dengan Boi Shakti, Tom Ibnur dan Martinus Miroto. Karya beliau “Circle of Bliss” pada tahun 1990 melonjaknaikkan nama beliau di Indonesia sebelum diundang ke Amerika Syarikat di American Dance Festival. Sukarji seterusnya terlibat dalam banyak acara dunia termasuk Triangle Art Programme pada tahun 1997 yang melibatkan residensi di tiga buah negara di Amerika Syarikat, Jepun dan Indonesia.

Sememangnya ini sudah menjadi taridisi yang mungkin diciptakan oleh para koreografer sebelumnya seperti Sardono Kesumo, Gusmiati Suid, Faridah Utoeyo dan Bagoeng di mana ramai para koregrafer tari kontemporari Indonesia mempersembahkan karya mereka di American Dance Festival dan disokong kuat oleh Asian Cultural Council. Inilah sesuatu yang jarang sekali berlaku kepada kita di Malaysia. Apakah penggiat tari kita di Malaysia lebih mementingkan diri sendiri? Mungkin kerana itulah Jakarta boleh menjadi gelanggang seni tari kontemporari terkenal di Asia Tenggara sehingga mengundang ramai peminat, pelajar dan peneliti tari kontemporari dari seluruh dunia sejak Martha Graham.

Karya tari Sukarji “Angin-angin” versi I pernah dipersembahkan di Sanggar Koreografi di Akademi Seni Kebangsaan pada tahun 2006, dan versi terbarunya pula akan dibawa ke Singapura untuk dipersembahkan di World Dance Alliance Conference pada Jun ini.

Pendekata, Uma Dance Company, sarjana muda dan sarjana tari ini sudahpun mengukirkan nama di bidangnya. Harap-harapnya sarjana-sarjana tari ini mampu mencipta nama di dalam industri kreatif Asia yang semakin mencabar dan mungkin lebih dari itu, mengorak langkah ke dunia seni di peringkat antarabangsa. Sesungguhnya jabatan ini mempunyai tanggungjawab yang berat untuk melahirkan penari dan koreografer berkaliber di abad 21, malah lebih dari itu, melahirkan para pemikir seni dan seniman dunia di Malaysia.

Wednesday, May 23, 2007

Antara Kuala Lumpur dan New York




Antara Kuala Lumpur dan New York


Pameran fotografi mercu tanda New York - Kuala Lumpur merupakan suatu permulaan yang bermakna kerana pembukaan semula ruangan Central Square, annex Central Market yang berwajah baru dengan fungsi yang baru. Pameran ini pameran julung kalinya di adakan di Annex Central Market, apalagi dengan sebuah lawatan pembukaan rasmi oleh Duta Amerika Syarikat ke Malaysia, Christopher J.Lafleur.

Duta J.Lafleur yang pernah berkhidmat di Prancis, Jepun, Taiwan, dan menjadi direktor di pejabat kenegaraan untuk Vietnam, Laos dan Kemboja sebelum berpindah ke Kuala Lumpur, menyifatkan Malaysia sebagai sebuah negara contoh untuk masyarakat berbilang kaum dan Kuala Lumpur adalah sebuah bandaraya yang unik kerana masyarakatnya. Apabila ditanya tentang bangunan yang menarik yang perlu dilawati di Kuala Lumpur, beliau terus menyebut Masjid Jamek, yang dibina di zaman pemerintahan British di Jalan Tun Perak. Masjid Jamek tercipta dengan ciri-ciri senibina Islam dari Mogul, Al-Hambra di Cardoba serta ukiran-ukiran arabesque dan Melayu. Yang menariknya ia juga merupakan titik pertemuan antara Sungai Gombak dan Sungai Kelang.

“Apabila ada tamu kedutaan, saya akan membawa mereka melawat ke kuil Hindu dan tokong Cina dekat Petaling Street dan Masjid Jamek”. Sebenarnya ketiga-tiga titik itu berada dalam jarak yang agak dekat dengan Central Market yang berada ditengah-tengah.

Takkala menyentuh tentang New York, beliau yang merupakan anak jati New York, menyatakan yang Statue of Liberty adalah mercu tanda yang penting kerana ramai rakyat Amerika terutamanya penduduk New York yang dulunya pendatang dari pelbagai daerah di Itali, Prancis, Britain, German, Asia dan sebagainya. Mereka masuk melalui kawasan Statue of Liberty, dulunya pelabuhan masuk kapal-kapal. Dan apabila kerajaan Prancis menghadiahkan Statue Liberty kepada Amerika Syarikat, itulah tapak yang paling sesuai. Selain itu beliau menyebut Central Park, Grand Central Station, Empire State, Brooklyn Bridge serta bangunan Ford Foundation dan Rockefellar Center sebagai mercu tanda yang perlu dilawati apabila berkunjung ke New York.

Sejumlah 80 buah foto mertu tanda New York yang terpilih untuk pameran ini adalah di antara 1,100 mercu tanda yang telah mengalami proses pemuliharaan bangunan yang dibina di antara tahun 1640 hingga ke 1967 dari lima buah barough. Inilah bangunan-bangunan yang mengalami proses pemuliharaan sejak tahun 1965 hingga 2005. Fotografi yang ditanpilkan adalah wajah bangunan setelah mengalami proses pemuliharaan atau pengubahsuaian.

Barbaralee Diamonstein-Spielvogel, pegawai kebudayaan di Kedutaan Amerika Syarikat, menulis yang New York mengetuai kota-kota lain di Amerika di dalam pemuliharaan mercu tanda. New York juga mempunyai banyak bangunan yang begitu berbeza sifatnya, dari rekaan-rekaan moden kepada rekaan vernakular. Mungkin banyak bangunan-bangunan indah yang terlindung dipenglihatan, tetapi hakikatnya ia merekodkan sejarah kehidupan kita dan ia sudah menyentuh segala aspek kehidupan masyarakat. Tahun ini genap 40 tahun New York merayakan undang-undang pemuliharaan bangunan dan mercu tanda.

Kuala Lumpur pula menampilkan 51 buah karya fotografi yang berbeza sifatnya, kadangkala bertingkah dengan himpunan fotografi dari New York yang begitu jelas penumpuannya, fokusnya kabur walaupun ianya menarik untuk dinikmati. Ianya lebih bersifat sinikal tentang sebuah kehidupan di kota kosmopolitan ini. Mungkin kita tidak boleh menampilkan sejumlah foto setanding dengan foto-foto dari New York, tetapi saya pasti kita boleh menampilkan mercu tanda yang lebih bermakna buat Kuala Lumpur, dari tempat penyembahan, bangunan perniagaan, bangunan kerajaan, tempat awam, toko perniagaan serta rumah persendirian yang mempunyai sejarah dan hubungan yang erat dengan sejarah perkembangan sebuah bandaraya, yang dulunya dikatakan sebagai sebuah kawasan perlombongan.

Tentunya juga kita sudah ada kampung-kampung lama di Gombak dan Dato’ Keramat, tapi malangnya rumah-rumah Melayu yang diperbuat dari kayu, senang hancur dimakan anai-anai dan cuaca hujan panas yang garang berbanding dengan bangunan batu yang lebih gagah.

Akta Warisan Nasional juga baru saja diadakan, iaitu pada tahun 2006, pun begitu kita kehilangan sebuah lagi bangunan persendirian, Rumah Bok di Jalan Ampang. Walaupun menjadi keluarga penting di Kuala Lumpur kerana perniagaan kereta Mercedez bersama Cycle & Carriage, keluarga Bok berpindah keluar dari rumah asal keluarga. Rumah Bok akhirnya menjadi terkenal kerana restauran Le Coq Dors pada tahun 1960an hingga tahun 1980an dan tapaknya yang strategis di dalam kawasan segitiga emas Kuala Lumpur. Foto Rumah Bok hasil fotografi Azrul K.Abdullah adalah di antara foto-foto di dipamerkan dalam NYKL yang sedang berlangsung sehingga 11 Februari di The Annex@Central Market.

Redza Piyadasa & Hamzah Husin


Permata Yang Hilang

Kita telah dikhabarkan dengan dua kematian, Allahyarham Hamzah Husin, 80 tahun, (1927-2007) seorang penulis - karyawan filem - sejarawan filem Melayu, meninggal dunia pada 21 April 2007 di Singapura dan Allahyarham Mohd Redza Piyadasa, 68 tahun, (1939-2007) yang lebih dikenali sebagai Redza Piyadasa, seorang seniman visual – sejarawan seni visual Malaysia – pengkritik seni – ahli akademik, meninggal dunia pada 7 Mei 2007 di Kuala Lumpur. Sesungguhnya kita telah kehilangan dua butir permata yang amat bernilai dalam dunia seni filem dan seni visual negara. Al Fatihah, semuga roh mereka dicucuri rahmat dan diberkati Allah.

Hamzah Husin yang pernah menjadi karyawan tamu di Institut Tamadun dan Alam Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia, Cathay Keris Singapura, FINAS dan Akademi Filem Malaysia, merupakan salah seorang pengasas kumpulan sastrawan ASAS 50 serta Angkatan Penulis Melayu Baru. Sebagai penulis, beliau banyak menyumbangkan tulisan-tulisannya kepada berbagai jenis majalah dan suratkhabar termasuk Utusan Melayu, Utusan Zaman, Mustika, Filem Malaya, Mingguan Hiburan, Mutiara, Fashion, Arena Filem, Hiburan Filem, dan Mingguan Raya di awal pembabitannya di tahun 1950an. Beliau juga terkenal dengan novel-novelnya seperti Tarikh Berlari Liar, Di Mana Terbitnya Matahari, Rumah Itu Duniaku.

Sebagai orang filem allahyarham paling terkenal dengan skrip lakonlayarnya dalam filem Mahsuri (1958), Tun Fatimah (1962), Rumah Itu Duniaku (1964), Patung Chendana (1965), Ikan Emas (1965), Gurindam Jiwa (1965), Anak Dara (1966), 2x5 Lima (1966) dan banyak lagi sehingga nama beliau menjadi sinonim dengan Filem Melayu Hitam Putih, dari Studio Keris Singapura hinggalah ke Studio Merdeka Kuala Lumpur. Beliau malah menjadi pakar rujuk kepada ramai sarjana-sarjana filem Melayu sekali gus digelar Perpustakaan Bergerak.

Redza Piyadasa pula pernah mendapat pendidikan seni di London's Hornsey College (1963-1967) dan University of Hawaii di Amerika Syarikat (1975). Beliau yang begitu prihatin terhadap dunia seni visual dan seni persembahan moden di Malaysia adalah juga salah seorang pengasas pertubuhan seni, Five Arts Centre bersama-sama Mendiang Krishen Jit dan balunya Marion D’Cruz. Pada tahun 1998, beliau telah menerima anugerah Prince Claus Award dari Belanda atas jasanya di dalam dunia seni visual antarabangsa. Karya tulisannya di Balai Seni Lukis Negara tentang perkembangan seni visual moden di Malaysia, Rupa Malaysia menjadi rujukan kepada para pengkaji seni visual.

Sebagai seorang seniman visual, karya media campuran dan kolajnya, Dua Wanita, yang dihasilkan pada tahun 1982 dikategorikan sebagai di antara karya-karya agung Balai Seni Lukis Negara. Sebagai seniman visual moden awal di Malaysia, karya-karyanya dilihat seperti begitu menekankan isu integrasi di kalangan bangsa Malaysia, sekali gus begitu menghargai pembentukan nilai-nilai ketimuran dan tradisi di dalam berkarya.

Pendekata, kita sebenarnya telah kehilangan bukan saja dua orang seniman besar di dunia seni visual dan filem tetapi juga dua penulis dan sejarahwan seni. Munkin inilah masanya untuk kita melihat kembali akan peranan penulis dan pengkritik seni yang sama-sama berjuang membela seni untuk bangsanya.