Followers

Monday, April 27, 2009

Filem "Sell Out" Tentang/ Untuk Orang Malaysia

Sebelum menulis reviu untuk SELL OUT sempat juga baca tulisan Bang Hassan(Hassan Mutalib) dalam Malaysiancinema.yahoogroup, dia memang kreatif, maklumlah skrip writer/ Malaysian film historian. Ini petikan yang aku kira menarik:

ME:   Speaking of sold out, your Honour. Have you seen Joon Han’s Sell Out!?

NR(The Nasty Reviewer).: Not yet. But everyone’s raving about it. Including the Mat Salleh overseas. (Gives a smirk).

ME: (Noticing it). But you doubtless have your own opinion?

 ME: So what do you think of Sell Out!? You know we’re all in awe of your powers of deduction. You don’t even have to see the film, just the reviews are enough for you to come to a considered conclusion.

NR: Well, my boy, why should I only give that honour to some ‘captains’ of the industry? They never saw the film but got The Last Communist banned. That’s power for you. Now they’re passing Malaysian Gods but not allowing it to be screened publicly. All it had was interviews with pasar malam people, a windscreen cleaner, a young couple outside KLCC. I thought Malaysian politics was confusing. But this? (Shakes his head). What’s the world coming to? I think I’ll migrate to Mexico and catch the babi virus.

NR: Hmmm, yes. This fellow, Joon Han. His first short, Adults Only, got into the Venice Film Festival, fancy that. And got a Special Mention. And Sell Out! also got into Venice – and won the Young Cinema Award! Now that’s impressive! And does FINAS do anything about it? Remember how the Malaysian Embassy in Paris ignored U-Wei when Kaki Bakar went to Cannes? This Joon Han fellow is really going places. I read all the reviews. Looks like it’s a parody of the local film scene, both mainstream and indie. A bit along the lines of Mr Bean’s Holiday.

ME: But hasn’t Tian Hann already done it with First Take, Final Cut? That was hilarious. Mamat Khalid also parodied the entertainment scene with Man Laksa, Zombi Kg Pisang and Kala Malam Bulan Mengambang? Not to forget a more serious approach from Mansor Puteh with Seman and Anuar Nor Arai withJohnny Bikin Filem ( Tapi dua-dua filem ini aku belum tonton, filem2 tu masuk panggung ke atau boleh beli dvdnya kat mana2 kedai?)

 NR: Ah, but Joon Han appears to be really more creative, taking all those pot shots at certain parties who are supposed to uplift the industry – and take it to ‘global heights.’ You know, Filem Malaysia ke Persada Global or something like that. (Stops). Am I letting the cat out of the bag?

Tiba2 ada plak balasan dari Kairospirit:

i'm sorry, but Sell Out! is NOT a parody of the local film scene. it's about the very human struggle of fighting to hold on to every last bit of integrity left in this world. and FONY Corporation isn't making fun of THAT corporation. PLEASE. Finas actually did give Sell Out! a lot of help. the name FONY is more a jab at all the fancy but unoriginal brands and corporation names that we see popping up everywhere. don't read too much into everything.

Now, this is going to be difficult to review this movie. So I googled and got so many results, but these are the few that I chose

Filem yang diarahkan oleh Yeo Joon Han dan diedarkan oleh Golden Screen Cinemas ini dilakonkan Jerrica Lai, Peter Davies, Kee Thuan Chye ini telah diberikan sebanyak empat bintang ! 
Sinopsis Sell Out dari www.malaysia.movies.yahoo.com pula memberikan plotnya as:Her name is Rafflesia Pong (Rafflesia = largest flower in the world, which reeks of animal carcass; Pong = stink). She's a bottom-ranking arts show host who's disillusioned with those overrated underachievers we call "artists". He's Eric Tan (Eric = Eric, Tan = typical Chinese surname), a product designer who's just about to learn that it doesn't pay to be creative. They both work for FONY, a multinational conglomerate whose mission statement, copied from a Taiwanese company, is to be original. In the face of such pressure, Eric and Rafflesia is questioned whether they will retain their artistic integrity or will they finally sell out to fame, fortune or some other nasty thing that also starts with "F".

Ataupun kita jugal boleh terjual dengan "M" for Money atau Makanan, seperti yang dihidangkan kepada kita. Seperti kata orang tua2 perut tu kena jaga, isi perut dulu baru buat kerja. Pandai sungguh ASTRO Shaw. Tapi tukan biasalah dalam business ni, bukan macam teater, sengket tak ada duit, itulah dapat review kow2 punya, dahlah tak ada makan, tak ada special seat plak!

But for me, aku tak nak review banyak2, filem ini memang dibuat untuk orang Malaysia yang faham tentang politik bahasa dan berbahasa, penuh dengan istilahnya yang tersendiri(harapnya Mat Salleh kat luar sana fahamlah, mungkin Mat Salleh yang duduk Malaysia mesti faham punya). Walaupun Kairospirit kata jangan terlalu membaca tentang filem ini, ianya sarat dengan sindiran yang amat jelas. Masalahnya macamana nak menjadikan sindiran2 itu menarik dan membuatkan kita ketawa apabila mendengarnya. Tapi filem ini bukanlah bergantung kepada sindiran semata2, ianya ada falsafahnya yang tersendiri tentang wang dan populariti. Mereka2 yang terlibat dalam filem ini memang tepat dengan wataknya, dari Kee Thuan Chye, seorang veteran dalam English theatre dengan Lim Teik Leong yang memegang watak seorang datuk Melayu dan lain2 termasuk Jerica Lai(Rafflesia Pong), Peter Davies(Eric Tan), Hannah Lo(Hannah Edwards Leong), termasuk watak2 Tony the poet, cameraman, bomoh Cina dll. Nama2 yang dipilih sebagai nama watak yang menarik terutamanya Rafflesia Pong dan Tony ............dan nama seterusnya yang bunyinya macam bunyi Chee Bai (opps maaf mencarut!).

Kata director filem ni, ada orang kata filemnya agak panjang tapi dia tetap berdegil dengannya. Bukan kerana dia dah kata panjang, tapi saya setuju, ianya terpanjang sedikit tapi bearable kata kawan bloggerku. Sememangnya kita akan ketawa terus dalam minit awal hinggalah 3/4 filem ini berjalan, tapi ada momen-momen yang terasa sedikit statik, dan kita bertanya pada diri sendiri, how long this is going to go on?. Tapi cepat2nya bertukar balik menjadi menarik. Bagi aku ada dua tiga momen yang aku rasa lama giler:

Satunya semasa CEO mengejar salesman department store tu, naik escalator sampai beberapa tingkat, perluke nak tunjuk semua tu. Teringat filem2 Melayu lama atau drama tv yang tunjuk semua adegan perjalanan, dai naik kereta sampailah kereta hilang dari pandangan. Tapi itulah juga yang nak diparodikan agaknya, bukan hanya dalam filem Melayu 80an tetapi juga menjadi fashionable kembali di kalangan filem Indie Malaysia awal yang cuba nak meniru Wong Kah Wai, termasuk filem "In Mood For Love" serta filem2 Tsai Ming Liang. Aku rasa itu juga menjadi trade mark pembikin filem Cina di Cina, seperti sajak2 mereka yang terus berputar pada tempat yang sama. Momen lain yang agak bosan sedikit adalah apabila Miss Pong pergi ke kelinik untuk mendapatkan rawatan batuknya yang lama berlegar di situ, begitu juga dengan semasa Pong menyanyi di atas pentas di penghujung cerita. Ada juga camerashot yang tidak menjadi semasa Pong menyanyi dengan alter ego Eric Tan di klinik, di mana wajah Pong langsung tidak kelihatan, cuma belakang dan rambutnya sedangkan dia sedang mendendangkan lagunya. Kamera shot itu kemudiannya berakhir dengan wajah alter ego Eric Tan di lantai dan Pong yang hanya diwakili oleh shot dadanya memakai baju pink.

Yang menariknya apabila Pong menemuduga seorang pesakit yang hampir mati tentang politik, "What do you think about Malaysian government?" dan beliau belum menjawab, manakala kamera diarahkan kepada keluargannya yang hanya menggerak-gerakkan jari, menyuruh dia untuk tidak berkata apa2. Masa tu ramai audien bertepuk tangan, seronok menonton filem ni, kerana memang ada dialog-dialog harian yang kita temui di Malaysia samada di jalanan atau di kaca tv atau di layar perak. Pendekata tak sia-sia menonton filem ini, bukan hanya dia buat kita ketawa(bukanlah ketawa terbahak2, yang dah lama kita tak ketawa menonton filem Malaysia), sedikit berfikir dan juga menghiburkan dari lagu2 yang dihidangkan. Sayangnya kredit titlenya begitu cepat sekali, cuma nampak beberapa nama besar dalam music composition di Malaysia seperti Saidah Rastam(dikenali kerana muziknya untuk persembahan pentas M the Opera dan Storyteller serta lagu2 jinglesnya untuk iklan tv dan radio) dan Michael Verapan(jazz performer dan composer lagu2 iklan). Konsep nyanyian yang ditampilkan memang kena, apalagi orang Malaysia memang suka berkaraoke. Yang paling menarik dalam nyanyian adalah apabila dua CEO bernyanyi-nyanyi semasa bermesyuarat dengan Eric Tan(separuh Mat Salleh tu), memang lawak sangat. Begitu juga bila Tony the poet menyanyi sebelum dia terlekat nak minum air, dan meninggal! Rasanya nak gi tengok filem ni sekali lagi dengan member2, ayoh kawan2 mari menonton "Sell Out". Marahlah orang Dewan Bahasa tengok aku bercakap campur aduk Melayu-English, tapi itu relitikan bukan fantasi!


5 comments:

kekure said...

cerita ni sesuai di tonton 2,3 kali dan dvd serta runut bunyinya wajib ada di dalam koleksi semua penyokong filem bebas

-saya yang takut ditangkap DBP kerana penggunaan bahasa yang salah-

fadz said...

ok ok, faham, saya ketinggalan :(

zubin said...

oh kesian u, terasa u ketinggalan menonton filem, tak apa nanti balik KL totntonlah filem! OK aku dah pecah jadi dua sebab panjang sangat. Tapi malas nak edit lagi!

saat omar said...

..after screening party pun best gak. gossip2 artist melayu haha..

kekure said...

aku rasa after screening party tu patut jadi acara wajib..