Followers

Monday, April 27, 2009

Something Happened On the Way to Signature

Khamis lalu bila Ajami(ajamihashim.blogspot.com) mengajak para bloggers menonton preview "Mahsuri" theatre, or rather musical theatre ala Malaysia, dia dah kata "saya orang filem nak review teater" dan cepat2 dia cakap "next week jangan lupa tonton filem Malaysia terbaru yang begitu hot". Tapi kitakan penonton, teater ke wayang ke, sama aje. Lagipun kita bloggers, nak tulis apapun boleh dalam blog, orang tak boleh marah. Lepas menonton tu kita cakap2 kata yang best juga bloggers now dah naik taraf dan diiktiraf. Kita ingat tak ada orang baca blog kita, cuma mungkin colleagues atau orang yang kenal kita. Sejak petang tadi aku dok dapat sms dari Ajami tentang preview malam ni kat Signature, aku pun tak pernah menonton kat situ, dah tersesat ke Midvalley's Gold Class. Sampai kat situ Ajami( dulu kenal as blogger, kini dah jadi macam blogger relations plak) dah ada menunggu, dapatkan cd press release dan disuruh naik makan join para bloggers lain. Aku cuma kenal dua bloggers dari malam Mahsuri, bersama sorang blogger baru dan dua media MEDIA HIBURAN dan suratkhabar SINAR, dua2 milik KRANGKRAF, semuanya mesra sekali, macam dah lama kenal, apa lagi setelah berfacebook sejak sehari dua ni. Gadis dari Sinar: dulu bloggers orang tak kisah sangat, skrang dah jadi trend plak. Aku pun mencelah, ya aku pun ada menulis kat NST(RM100 untuk satu article untuk acara yang diorang tak nak attend, Malay theatre) dan Kosmo(yang bagi 300 perkataan, asalnya bagi dua halaman). Rata2 mereka kata artikel aku terlalu akademik, bagi aku itulah level yang aku funkan untuk bacaan umum). Yang bestnya dalam blog kau tulislah sebanyak mungkin, cuma mungkin tak ada orang baca. Lagipun ianya mcm diary kita, susah2 satu hari dia boleh jadi novel kita plak hehehehe). Anyway, selesai makan, minum air asam boi dan kopi kita sembang2 lepas tu terberbual dengan Gadis Cina yang comel ni nama dia Charmine(i hope that's how she spells her name). Tadinya dia bersama dengan pelakon/ model iklan Steven Yap. Charmine kata dia pun ada buat movie, tapi belum keluar, dgn KRU production. Mesra sangat orangnya, kasi card dan tanya blog kita, next time kita pun kena buat card blogger! ( alah aku ni bukannya blogger serious sangat pun, coma komen2 biasa nak puaskan hati). Now we are being appreciated, get to watch the movie for free and special seat(next to Steven Yap), and free food. I think they are quite clever, our story is fast, most of us have professional job, engineerla PRla, writerla, so watching movie and theatre ni as hobby. Eh panjang plak preamble. Selesai menonton, kita lepak kat mamak luar Gardens, cheap drinks (terlupala plak, kopi membuatkan aku berjaga, sama juga dengan teh!) Memang betul, jam tepat pukul 3pagi, mata aku terkebil2 tengok jam. Dalam kepala plak dok terpikir pasal filem SELL OUT tadi, baik aku bangun dah terus tulis. Now, how to write. Bak kata budak2 bloggers "kami tak tahu nak tulis review", tapi sebenarnya aku dok baca dua tiga blog mereka, ada yang macam tulis cerpen, tapi pendek. Aku plak suka tulis panjang(sapa nak baca?). Aku pon tak reti nak tulis macam mereka dengan bahasa mereka sendiri, uols ahaks! Ni nak kena belajar terms2 bloggers. Tadi aku dah tengok press release mereka dlm cd, now nak tengok apa yang ada dalam google. 

Tapi yang lucunya antara google results yang beribu-ribu tuh aku terjumpa tiga lagi filem yang sama titlenya, satunya dari New York Times:

The Sellout (1951)

"The Sellout," which preceded eight acts of vaudeville at the Palace yesterday, is like an old friend of fifty years standing. You know him well. It has a cast out of Metro's reliable top drawer, with Walter Pidgeon, John Hodiak, Audrey Totter, Karl Maiden and Thomas Gomez sharing the chore of propping up a pretty dreary tale of dull and familiar "good" and "bad" characters. THE SELLOUT, screen play by Charles Palmer from a story by Matthew Rapf; directed by Gerald Mayer; produced by Nicholas Nayfack for Metro-Goldwyn-Mayer. 

Lagi satu Sell Out directed by Lola Rock' n' Rolla, showed in August 2005, dan yang ketiganya Sell Out(2006) yang mendapat 3 bintang setengah, arahan Alex D'Lerma dan David Kitchens, penulisnya skrinnya, Alex D'Lerma dan David Kitchens dengan plotnya, Con man, Rico, pitches infomercial viewers a chance to become a Hollywood movie producer by investing 99¢ in his next comedy block buster, 'Sell Out: The 99¢ Movie!'.

No comments: