Followers

Sunday, February 19, 2012

Jujur Aku Dayus

Sebenarnya dah lama Aku tidak menonton drama tv, tetapi kerana inginkan bunyi ramai orang supaya tidak kesunyian aku memasang tv dan kerana tv Aku yg Sudah usang dan tak berantena ini yg menghasilkan bunyi dan rupa yang elok melalui saloran tv3, bukan tak Ada tv1, yelah Cuba bayangkan, rancangan apa yg menarik di tv1. Akhirnya Aku menonton Jujur Aku Dayus, sebuah drama yg baik premisnya. Lakonan oleh Nora Danish, Rozi Rashid, tahu sebab dia byk muncul dalam filem2 Yasmin Ahmad. Pelakon lelakinya Aku tak kenal, tapi heronya bagus, selalunya jadi budak jahat. Yang jadi bapak pun dah biasa dlm drama tv, pelakon tvlah! Tak ramai pelakon, cuma Lima orang, semuanya berkesan, ditambah pulak dgn lagu Beribu Sesalan nyanyian gabungan 3 penyanyi, Ning, jac & shila, menjadi latarbelakang tanpa tidak keterlaluan. Bukan macam sesetengah drama atau filem yg mcm bollywood plak. Sambil mengemas rumah, kemboja rak untuk perpustakaan dan mengeluarkan buku2 dari kotak2, sambil menonton.

Aku juga masih melankoli dgn berita yg kawan Aku, Nurul Husni, bekas pemilik Galeri Kebun Mimpi dan pilot MAS, meninggal mati lemas di Pulau Perhentian dan bakal dikebumikan di Alor Star esoknya.

Tiba2 tv Aku menjadi fuzzy, mungkin angin masih kuat, siaran mcm terganggu, jadi tak tahulah siapa pengarahnya, yg tahu cuma produsernya, Ziela Jalil, penulisnya Rohaya Ibrahim kalau tak silap. Korang tahu tak?

Ah Aku dah dapat Nama pelakon lelakinya, suami kpd Lis, Nora Danish, namanya Beto Kushairy, tak pasti plak Nama betul. Bapa Lis pulak dilakonkan oleh Hafifuddin? Tak pastilah dan bekas kekasih lama suami Lis, Aishah yg dilakonkan oleh Irma Hasmie. Sayangnya Aku masih tak dapat Nama Pengarah yg brilliant ni, lakonan byk terkawal dan tidak over, sebuah editing yg bagus. Tapi the star dlm drama ini adalah penulis skripnya yg bijak dgn membuatkan penonton membuat tekaan yg salah. Yg bijaknya, hanya penonton yg tahu, watak2 dlm nya masih keliru dgn peristiwa2 yg berlaku. Syabas

No comments: