Followers

Sunday, March 22, 2009

Berbicara Tentang "Multiculturalism" Dalam Seni Di Malaysia

Minggu lepas di dalam kelas Cultural Studies II, kita membicarakan tentang "Multiculturalism" Dalam Seni Di Malaysia, melihat dari muzik, filem, tari, teater dan juga penulisan. Topik ini sebenarnya adalah topik yang agak tinggi untuk dibacakan di peringkat sarjana muda di Malaysia jika dibandingkan dengan institusi-institusi lain, tetapi hakikatnya ia perlu dibicarakan walaupun secara ringan dan mendatar. Institusi pengajian tinggi di luar negara sudah membincangkan perkara ini diperingkat sarjana muda, jadi tak salahlah. Apa lagi apabila kita sebenarnya sedang berhadapan dengan masalah-masalah multiculturalism, samada untuk menyelesaikannya ataupun hanya untuk mengetahui dan memahaminya. Kita juga sedang berdepan dengan pelajar-pelajar yang bakal menjadi pembikin filem, koreografer tari, komposer muzik, penulis skrip, pengarah teater yang seharusnya memikirkan hal-hal sedemikian.

Ada pelajar filem yang mengatakan yang filem Melayu sudah lama ada isu yang memperkatakan soal perkauman, soal multiculturalism seperti filem-filem P.Ramlee yang menampilkan watak-watak India dan Cina di dalam filemnya. Isu seterusnya adalah samada filem-filem tersebut hanya menangani isu tersebut secara luaran atau superficial atau masih menampilkan watak-watak klise "the other race" samada India, Cina, Sabah atau Sarawak atau Orang Asli, walaupun mereka adalah juga masyarakat Pribumi/ Bumiputera. Seperti baju, kita juga harus melihat apakah watak-watak tersebut juga hanyalah watak-watak tempelan, seperti alat-alat muzik yang ditempelkan diawal muzik atau dihujung untuk memaniskan. Pelajar juga terus memberi nama Othman Hafsham termasuk Yasmin Ahmad setelah P.Ramlee. Mungkin inilah yang kita harus lihat, iaitu dengan membandingkan isu tersebut di dalam filem-filem pilihan 3 pengarah ity barulah boleh kita memperkatakannya.

Pada minggu sebelumnya kita berbicara tentang Consumerism dan Globalisation serta perkara-perkara yang berkaitan dengannya seperti Migrasi, Consumer Composition serta bentuk-bentuk seni yang bersangkutan dengan Popupar Art, Folk Art serta Popular Culture. Kini ternyata Multiculturalism bukan hanya mainan politik semata-mata, ia juga adalah mainan the corporate world yang mementingkan keuntungan, dan disinilah pentingnya kita memahami teori-teori politikal ekonomi di dalam budaya.

"The trouble now seems to be that multiculturalism itself has been consumerized. A culture based on consumerism, competition and opportunism creates a materialistic and largely hedonistic society - a culture without value. Eclectic and superficial, it appropriates and devalues even those things which in themselves have value. Hence 'multiculturalism', which is essentially about cultural pluralism and respect for other cultures, is subsumed, trivialised and incorporated into the prevalent fashionable pseudo -culture."

Mingkin adalah di antara bentuk seni yang mudah untuk dikaji kerana ianya lebih berbentuk kekal dan tahan lama berbanding bentuk lain seperti seni yang harus dimainkan/ ditonton secara langsung seperti tari, teater atau muzik. Walaupun muzik boleh dikekalkan didalam bentuk CD, bentuk itu sudah mulai berkurangan sejak zaman teknologi bertambah canggih. Jadi bentuk-bentuk muzik sebegini hanya boleh didengar sewaktu persembahan langsung di kaca tv, kata pelajar contoh yang jelas adalah semasa persembahan Citrawarna. Pun begitu bentuk tersebut hebat diperkatakan.

"When we talk of a group of cultures and the things that represent them, we are talking about multiculturalism.  Multi, meaning many, cultures.  Frequently, when we use the term multicultural we are referring to any culture other than our own primary culture.  However, any of us would be hard pressed to define ourselves through the criteria of any single culture.  We live, simultaneously, in multiple cultures. Many of us have religious or ethnic cultures that strongly influence our values and our daily behaviors."

Ada pelajar yang mengatakan muzik ciptaan Pak Ngah(Shuhaimi M.Zain) sebagai bersifat Multiculture, ada pula yang tidak bersetuju kerana sifat pilihannya yang tidak memikirkan tentang kesesuaiannya dan hanyalah bersifat tempelan. Ini sebenarnya harus dibincangkan secara terperinci. Sebenarnya banyak negara-negara yang telah membicarakan hal-hal ini termasuk Amerika Syarikat, Australia, Singapura, Perancis, Jerman, Belanda dan banyak lagi. Persoalannya muzik yang bagaimanakah yang paling bersikap adil dan saksama.

Multiculturalism has been proposed as a worthy and necessary goal of public arts policy; whether or not it should be is explored. Issues of cultural pluralism, the relations of art and culture, justice and affirmative action, and artistic value are presented as essential points of debate in making decisions concerning public support of the arts. This is of interest to professionals and teachers in the arts, public policy, arts management, and education. Its focus on multiculturalism and its analysis of basic concepts related to timely issues of public arts policy make it a unique contribution. (David B.Pankratz)[1]

The National Culture Policy introduced in 1970 in Malaysia, emphasised an assimilation of the non-Malays into the Malay ethnic group. However, during the 1990s Prime Minister Mahathir Mohamad rejected this approach, with his Bangsa Malaysia policy emphasising a Malaysian instead of Malay identity for the state.

Malaysian National Culture Policy is defined in the "1971 National Culture Policy". It defines 3 principles as guidelines for 'national culture':

  1. The National Culture must be based on the indigenous [Malay] culture
  2. Suitable elements from the other cultures may be accepted as part of the national culture
  3. Islam is an important component in the moulding of the National Culture.(2)

Sebenarnya isu ini juga telah hangat diperdepatkan di kalangan pembangkang dan pengamat budaya, ianya bukan satu perkara yang baru. beberapa tahun kebelakangan ini pula timbul perdebatan tentang  isu Bangsa Malaysia serta isu Bahasa Melayu dan Bahasa Kebangsaan yang juga teras kepada National Culture Policy. Melihat dari itu dapat kita katakan yang isu ini akan berterusan untuk dibincangkan dan diperdebatkan apalagi untuk mengaitkan isu multiculturalism dengan seni kerana seni adalah sesuatu yang paling jelas di dalam pengimejannya. Maka itulah seni sering menjadi contoh apalagi di dalam produk-produk budaya popular atau seni popular seperti filem.

Mungkin kita juga dapat melihat isu ini di dalam tari dan teater, tetapi kerana kita memerlukan rakaman-rakaman untuk membezakan dan membandingkannya secara terperinci, dan rakaman adalah sesuatu yang agak sukar, kerana ianya tidak menjadi bahan yang boleh disimpan dan dijual dengan senang, makanya masih menjadi tersembunyi. Pun begitu usaha-usaha yang dilakukan oleh Istana Budaya misalnya di dalam memilih program mereka seperti juga mengadakan persembahan bangsa lain seperti Muzikal Tan Cheng Lock, Muzikal Puteri Hang Li Po, Muzikal Tun Sanbantham adalah usaha terdekat. Selainnya dapat di lihat di dalam program Hiburan Minggu Ini atau Zoom di RTM satu yang menyogok propaganda ini, tetapi ratanya hanyalah bersikap sebagai sebuah "token" untuk memenuhi quota semata-mata dan ianya lahir nampak superficial.

Di dalam novel Melayu pula ternyata tidak banyak hal-hal sedemikian rupa hadir dalam karya, cuma mungkin ada hal-hal berkaitan masalah dalam isu kawin campur yang berbeza ugama dan bangsa. Mungkin juga isu-isu sedemikan rupa hanya boleh hadir dalam masyarakat urban serta di dalam bentuk seni yang bersifat popular. jadi mungkin juga isu ini akan lebih menyerlah di bandar atau multiculturalism itu sendiri lebih bersifat kosmopolitan. Pun begitu ianya tidak seratus peratus benar, kerana telah ada kampung-kampung yang diduduki oleh pelbagai bangsa bukan hanya di pekan-pekan kecil dan bandar besar.


[1] David B.Pankratz, Multiculturalism and Public Arts Policy, Greenwood Publication, CA, 1993.

(2) www.wikipedia.org

No comments: