Followers

Sunday, February 19, 2012

Kura-kura Binatang Pupus? Cintailah Binatang Makhluk Tuhan

Selamat Hari Cinta atau dalam Bahasa Inggerisnya, Happy Valentine's Day. Rasanya tak payahlah nak ceritakan asal usul Hari Valentine itu, walaupun ada kawan-kawan yang menghantar nota-nota tentang itu. Awal pagi lagi sudah ada mesej di telefon mobil saya "pastinya anda masih teringat di zaman remaja, gila-gila menyambut Hari Valentine, di zaman jahiliah!". Ada pula mesej dari kawan bukan Melayu mengatakan "I am sorry you can't celebrate Valentine's Day". Aku pun tak pasti dari mana fatwa dan arahan itu timbul, Jabatan Agama Islam di Jabatan Perdana Menteri, Mufti Negeri atau Pertubuhan Pemuda PAS(Parti Islam Se Malaysia). Tapi semuanya seperti mencari publisiti murahan, sekaligus memancing undi Melayu dan Islam, atau menolak undi Melayu liberal? Bagi aku, ini hanyalah pesta muda mudi, bukan perayaan ugama. Kenapa tidak mengharamkan acara krismas dan tahun baru untuk orang Melayu dan Islam. Lagipun Valentine's Day itukan hari menyambut rasa cinta, cinta pada kekasih, isteri, rakan-rakan, ibubapa, adik beradik, rakan sepejabat dan binatang, samada binatang peliharaan atau binatang liar!

Tapi binatang liar tak boleh dipelihara di rumah, nanti ditangkap Jabatan Mergastua! Melainkan anda sebuah Zoo. Sebenarnya ahli alam sekitar juga mengutuk penubuhan Zoo, sesuatu yang sudah ketinggalan zaman, lagi-lagi Zoo di negara ketiga yang sedih, letih dan jijik keadaannya.

Bercerita pasal cinta pada binatang, tiba-tiba pulak ada sebuah filem baru yang namanya "Cinta Kura-kura" tulisan dan arahan Nizam Zakara, seorang pengarah filem muda, katanya pernah mengarah drama-drama televisyen, tapi saya sendiri tak pernah menontonnya. Jadi tak tahulah rupa dan gayanya. Aku tahu dia pernah menulis cerita pendek dan novel, termasuk "Susuk" dan beberapa lagi. Rasanya bagus juga ada filem Melayu yang berbeza, sebab dah banyak sangat filem hantu, gangster dan rempit. Dah banyak sangat kebencian dalam masyarakat Melayu. Tiba masanya mencari cinta, yelah kalau tak dapat mencintai manusia biasa, cintailah binatang.

Pernah aku terbaca status di facebook "Make Love Not War". Aku plak nak tambah "Promote Love Not  Hate, Make Peace Not War". Amacama boleh tak?. Mungkin inilah mesej yang harus disampaikan pada warga Malaysia dan Melayu. Bak kata sorang kawan ni, Melayu di Malaysia dah pecah 1,000 bukan pecah 4 lagi macam bunga kiambang. Eh, apa hubungannya dengan cinta, binatang dan Melayu. Alah, inikan cerita Melayu, filem Melayu, Melayu plak sukakan binatang untuk dipelihara, ikanlah, ayamlah, burunglah. Cuma yang ini pelik sikit, pelihara kura-kura. Setahu aku adalah orang pelihara kura-kura, tapi saiznya kecil dua tiga inci besarnya. Yang ini kura-kura ajaib, saiznya agak besar, mungkin antara 8-12 inci. Yang lebih ajaib kura-kura ini boleh bercakap. Tapi kalau nak diikutkan burung tiong pun boleh bercakap, dulu bapak aku pun pernah mengasah lidah burung tu sampai boleh bercakap, tapi kena mengajarlah apa yang nak dicakapkan. Alah, Nabi Khaidir dan Nabi Sulaiman pun ada diriwayatkan bercakap dengan binatang, jadi orang Melayu dan Islam dah biasalah, tak ada hal!.

Aku ni bukannya seorang pengkritik filem, cuma tulis-tulis saja, sambil membebel, tapi bolehlah cakap antara yang aku suka dan tak suka. Memanglah aku bukan seorang pencinta filem komedi, terutamanya komedi Melayu. Kalau komedi P.Ramlee tu adalah, tapi tak pasti itu Komedi Malaysia atau Komedi Singapura, sebabnya filem-filem komedi P.Ramlee selepas dia pindah ke Malaysia dah agak kureng gitew! Kalau sekarang ni pulak filem-filem komedi Malaysia banyak yang slapstik atau orang kata lawak bodoh, dan lawak yang suka menjatuhkan orang lain. Filem yang satu ni plak mungkin boleh dipanggil komedi romantik. Kalau di Hollywood banyak filem-filem macam ni, mungkin di Hong Kong juga. Kalau di Bollywood unsur komedi tu dah dimasukkan ke dalam hampir setiap filemnya, macam Bangsawan. Dulunya watak2 macam ni dipanggil "court jester" atau peran, terutamanya dalam Wayang Kulit dan Mak Yong. Yelah kan aku ni bukannya sekolah filem, jadi tak reti nak komen filem lebih-lebih, cuma dari rasa, hubungannya dengan masyarakat dan ceritanya, yang best atau tak best. Kalau dari segi persembahan pulak aku rasa aku masih boleh menulis atau berkomentar tentang lakonan, pakaian, make-up, lampu, "artistic direction", serta perjalanan cerita.

Aku mulai menonton teater di KL ni sejak tahun 1985, selepas baru graduate dari ITM. Kalau Wayang Kulit, Mak Yong dan Dikir Barat tu sejak kecil lagi dah menonton. Kalau filem Melayu, kira dah lamalah menonton, dari tv ke panggung.

Aku tahu dah banyak filem macam ni kat Hollywood, macam-macam, tiap-tiap tahun ada, dari anjing, tikus, gajah, babi dan bermacam-macam binatang rekaan yang pelik-pelik. Pendekata ikut selera binatang apa kita nak tengok dari kreativiti masing-masing.

Bak kata orang2 filem, filem itu mengikut selera penonton, ada macam-macam genre, tema dan cerita. Aku plak bukannya suka sangat filem komedi, terutamanya komedi Malaysia. Mungkin kerana dah banyak kali tertipu dengan lawak-lawak bodoh yang slapstik atau yang menjatuhkan orang. Jadi menonton prebiu filem ini adalah sesuatu yang menarik, tidak membosankan. Tiba-tiba je teringin, lagipun hari tu Hari Cinta Sedunia. Maklumlah dah tua ni taklah giler sangat nak menyambutnya, so why not. Mari kita menyahut seruan cintailah binatang.

Sebenarnya di Malaysia pun kita dah lama ada persatuan cintai binatang, cuma mungkin lebih kepada hidupan liar, seperti yang dipromosikan oleh Malaysian Nature Society (http://www.mns.my) dan World Wildlife Fund Malaysia (http://www.wwf.org.my). Macama-macam kegiatan ada di sana. Projek selamatkan Tapir, Harimau, Badak Sumbu yang kian pupus dan berbagai lagi. Kalau nak bermesra dengan binatang jinak, pergilah ke kedai binatang peliharaan. Dalam filem Cinta Kura-kura ni pun ada cerita tentang kedai binatang peliharaan, cuma kedai ni ada udang di sebalik mee, dia juga melakukan kerja-kerja perniagaan binatang pupus dengan restoran Cina yang menghidangkan makanan eksotik.

Tak rasis dan klise ke bila kita kata restoren Cina saja yang menjalankan aktiviti sebegini? Yalah nanti dituduh berbagai plakkan. yelah mana orang Melayu makan makan pelik-pelik, otak monyet ke? otak anjing ke? Yang saya dengar banyak restoren sedemikian di Hong Kong. Saya juga tak pasti kenapa restoren cina tu nakkan kura-kura belaan orang, apakah khasiat dan keistimewaannya. Ye, tahu, kura-kura ada simbol panjang umur. Dikatakan China's Last Emperor's mother loved turtle sup. Mungkin kerana itulah agaknya!








2 comments:

fadz said...

okeh!

zubin said...

Ala, membebel2 je, bukannya reviu apapun. You oke tu mcm expression mamak tu ke, woken! Thx