Followers

Monday, December 26, 2011

Dari Novel Ke Filem: Karipap Cinta dan yang sewaktu dengannya


Karipap awak sedap tak?

December 23, 2011
23 DIS — Rasanya tidak salah untuk kita memperkatakan tentang sebuah filem yang walaupun ianya telah beberapa bulan lalu ditayangkan di pawagam. Apalagi apabila kita masih sedang hangat membicarakan tentang filem bagaimanakah yang harus dinobatkan sebagai filem yang baik dan apakah kesan filem-filem yang diadaptasi dari novel.
Usaha-usaha sebegini bukanlah satu usaha yang baharu dilakukan di Malaysia. Sebelum ini kita telah ada filem seperti “Langit Petang”(1982) arahan Shahrom Mohd. Dom yang diadaptasi dari novel Sasterawan Negara A.Samad Said dengan judul yang sama dicetak pada tahun 1980, dua tahun selepas ianya dicetak.
“Ranjau Sepanjang Jalan”, novel tulisan Sasterawan Negara Shahnon Ahmad yang ditulis pada tahun 1966, dijadikan filem dengan arahan oleh Jamil Sulong pada tahun 1983, dua puluh tiga tahun setelah novelnya diterbitkan.
Sekarang ini kedengaran pula novel Sasterawan Negara Anwar Ridhwan, “Hari-hari Terakhir Seorang Seniman” yang ditulis pada tahun 1984 dan sedang diarahkan oleh Sabri Yunus, dua puluh enam tahun setelah novelnya diterbitkan.
Yang menariknya, kita juga baru saja dihidangkan dengan filem adaptasi novel “Ombak Rindu” yang diarahkan oleh pengarah filem Osman Ali. “Ombak Rindu” sebuah novel popular yang ditulis oleh Fauziah Ashaari pada tahun 2002 terbitan ALAF 21, Kumpulan Karangkraf, yang dijual hakciptanya untuk dijadikan filem pada tahun 2009, tujuh tahun setelah pertama kali novel tersebut diterbitkan.
Filem yang telah mencecah lima juta ringgit pada minggu pertama itu telah menghasilkan dua kali ulangcetak berjumlah 40,000 naskah. ALAF 21 menjelaskan yang Fauziah Ashaari bakal menerima RM50,000 sebagai bayaran royalti dan telah menerima lebih dari RM220,000 bayaran royalti sejak tahun 2002.
Mungkin ini sesuatu yang jarang berlaku di dalam dunia penulisan dan perfileman tanah air. Sebelum filem “Ombak Rindu” pun sudah ada sebuah lagi novel popular “Karipap-karipap Cinta” (2010) tulisan Nazri M. Annuar terbitan PTS Fortuna yang filemkan.
Filem yang diarah oleh pengarah filem tersohor Othman Hafsham itu gagal mendapat perhatian yang tinggi di pawagam. Filem tersebut malah menemui kerugian dengan hanya mengutip RM980,000 berbanding modalnya berjumlah RM1.8 juta.
Walaupun sesetengah pihak menganggap yang ia mendapat saingan besar daripada filem box-office “Hantu Bonceng” arahan Ahmad Idham, ramai pihak pula berpendapat yang filem tersebut jauh lari dari cerita asal dalam novel popular remaja yang bernafaskan cinta islami.
Ramai penggemar novel menganggap yang filem tersebut bersifat liberal dan langsung gagal menyelitkan bibit-bibit percintaan dua remaja Melayu Islam dalam ruang lingkup Malaysia yang menjadikan Islam sebagai ugama rasminya.
Pada pandangan saya novel tersebut cuba mengikuti jalur-jalur yang telah dipacakkan oleh novel Ayat-ayat Cinta tulisan Habiburrahman El-Shirazy cetakan pertama pada tahun 2004, dan kemudiannya difilemkan pada tahun 2008 dengan arahan Hanung Bramantyo. Filem yang bukan hanya mendapat kutipan tinggi di Indonesia dan Singapura ini juga mencatat kutipan lebih RM15 juta di 22 pawagam di Malaysia pada tahun 2008.
Ada sesetengah penulis menyifatkan novel Nazri M. Annuar sebagai mempersendakan novel-novel cinta di pasaran tetapi diterjemahkan sebagai sebuah novel islam di dalam menjenamakan novel tersebut untuk melariskan jualan.
Jadi adalah tidak benar jika dikatakan yang penonton filem di Malaysia tidak menggemari judul yang bersifat islami. Tetapi mungkin ada benarnya jika dikatakan yang pengarah filem Othman Hafsham sudah tidak dikenali lagi kerana perbezaan generasi. Atau mungkin juga ada benarnya yang Othman Hafsham dan Cinematic membuat pilihan yang tidak tepat pada dua watak utama Gambit Shaifullah dan Melia Aimelia, yang bukan hanya tidak dikenali ramai, malah Gambit pula mempunyai imej yang tidak baik di kalangan penonton, kerana tingkah lakunya sebelum ini. Pendekata, penonton Malaysia bukan hanya menilai lakonan tetapi juga latarbelakang pelakon dan gossip-gossip yang menghujani mereka.
Bagi saya yang tidak mengenali kedua-dua pelakon tersebut dan hanya bersandarkan kepada pengetahuan latarbelakang perfileman Othman Hafsham, pengalaman menonton hanyalah tertumpu kepada bagaimana pelakon-pelakon tersebut membawakan watak masing-masing.
Filem yang juga bertemakan makanan ini tidak jauh berbeza dari filem “Papadom”(Afdlin Shauki) dan “Nasi Lemak”(Namawee) yang menampilkan isu pertembungan kaum di Malaysia atau isu “multi-culturalism”. 
Mungkin Othman Hafsham yang dikenali kerana filem “Mekanik” di tahun 1983, masih ingin mempertahankan popularitinya sebagai pengarah filem-filem muhibbah, apalagi setelah kita kehilangan tokoh filem muhibbah Yasmin Ahmad.
Kerana itulah juga Othman Hafsham yang untuk sekalian lamanya bertapak di dalam program sitkom televisyen “2+1” dan “Pi Mai Pi Mai Tang Tu”, menampilkan watak-watak Melayu, Cina dan India yang hidup dalam satu ruang lingkup, menampilkan filem “Karipap-karipap Cinta” sebagai sebuah filem yang berunsurkan “multi-culturalism”. Malangnya filem ini seperti masih sangat terpengaruh dengan gaya arahan 1980an dan estetika televisyen yang sangat mendatar lakonan dan kedalaman perwatakan.
Memanglah Othman Hafsham di antara pengarah filem yang disegani di Malaysia, terutamanya di tahun-tahun 1980an selepas membawakan kita filem-filem yang sangat diingati seperti “Adik Manja”, “Mekanik” dan “Rahsia”.
Mungkin Othman Hafsham masih sama dan tidak berubah kehandalannya, tapi kita penonton-penonton filem Melayu yang telah banyak berubah, dari hanya menonton satu atau dua filem Melayu di pawagam dalam setahun dan dipaparkan dengan filem-filem Melayu hitam putih tahun 1950an dan 1960an, kini kita sudah boleh menonton 365 buah filem setahun melalui DVD, pawagam, ASTRO, YouTube di komputer riba atau di telefon gengam.
Kita, penonton filem masakini, sudah tahu menilai filem yang baik dan filem yang ingin ditonton, walaupun kita hanya boleh dibilang sebagai seorang “Film Buff”. Sudah tiba masanya pengeluar dan pengarah filem memandang serius terhadap penonton filem dan tidak memperbodoh-bodohkan mereka.
Dari pengamatan saya, filem “Karipap-karipap Cinta” seperti melonggokkan isu “multi-culturalism” atau muhibbah ini secara terpaksa, melalui rakan serumah yang berketurunan India serta jiran berketurunan Cina. Bukannya skenario sebegini tidak wujud di Malaysia, tetapi pengembangan skripnya sudah berubah dari bukunya. Saya percaya yang isu Islam juga boleh ditemukan dengan isu “multi-culturalism” seperti yang telah hadir dalam filem Yasmin Ahmad.
Jika dilihat pada filem “Ayat-ayat Cinta”, lagu temanya yang sama judulnya dinyanyikan oleh Superstar Indonesia, Rossa dan ditulis oleh komposer handal, Melly Goeslow, lebih melonjakkan lagi populariti filem tersebut.
Berbeza dengan lagu tema filem “Karipap-karipap Cinta” berjudul “Sehabis Baik” yang dinyanyikan oleh Ana Rafali mempunyai nada “indie” yang tidak ada unsur nada popular, sebaliknya hanya menjurus kepada sebilangan kecil peminat muzik. Ini langsung tidak memberikan promosi yang baik kepada bakal penonton filem tersebut. 
Pendekata, tidak mudah untuk menghasilkan filem yang baik daripada novel-novel popular dan termashur. Walaupun ianya mempunyai pengikut yang sedia ada, mereka juga mempunyai kayu pengukur yang tersendiri tentang bagaimanakah filem tersebut harus hadir di depan mata mereka. Manakala pihak pengeluar juga harus berdepan dengan isu royalti dan hak milik kreativiti dan cerita asal.
Bagi saya, apa yang paling menarik tentang “Karipap-karipap Cinta” adalah resipinya yang diberikan oleh Nazri M. Annuar.
      3 ulas rasa suka
      1 botol hati gembira
      1 biji rendah diri(saiz besar)
      5 keping kehormatan
      1 cubit rasa rindu
      3 batang tanggungjawab, dipotong halus
      3 bekas cita-cita
      10 guni kejujuran (diayak untuk membuang kata dusta)
Ramuan diadun dengan ilmu dan akal. Masukkan dalam kuali persahabatan, tunggu hingga masak. Setelah masak, hidangkan bersama yang tersayang.